Στις συμπληγάδες πανδημίας και ακριβών καυσίμων οι ακτοπλόοι

19

Απο την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Την ανηφόρα έχουν πάρει πάλι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, προκαλώντας πονοκεφάλους στις ακτοπλοϊκές εταιρείες οι οποίες αναμένεται και το 2021 να επηρεασθούν αρνητικά από την πανδημία Covid 19.

Για τους ακτοπλόους το κρίσιμο θέμα είναι ότι αυξάνεται και πάλι το κόστος καυσίμων, ενώ από την άλλη πλευρά τα έσοδα να παραμένουν καθηλωμένα λόγω της πανδημίας, ενώ πέρυσι με την εμφάνιση της πανδημίας έχει καταγραφεί και μια έντονα πτωτική πορεία στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων. 

Φέτος όμως και ενώ φαίνεται ότι η οικονομική στήριξη από πλευράς της πολιτείας βαίνει μειούμενη, η επιβατική κίνηση παραμένει ακόμη ελεγχόμενη λόγω lockdown, με το κόστος καυσίμων να καταγράφει τον Ιανουάριο μια άνοδο κατά 68% σε σύγκριση με πέρυσι τον Απρίλιο, που σημειώθηκε η χαμηλότερη μέση μηνιαία τιμή του καυσίμου IFO 0,5% που χρησιμοποιούν τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά. Ανάλογη άνοδο (κατά 65%) κατέγραψε και η μέση μηνιαία τιμή του GOIL 0,5% που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα επιβατηγά οχηματαγωγά. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με υπολογισμούς των ακτοπλόων το συνολικό κόστος καυσίμων ήταν τον προηγούμενο Απρίλιο για τα πλοία της ακτοπλοΐας στα 8,7 εκατ. ευρώ (μαζί με τις γραμμές της Αδριατικής), φέτος τον Ιανουάριο για τα ίδια δρομολόγια το κόστος εκτοξεύτηκε στα 14,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή περισσότερα από 6 εκατ. ευρώ.

Μέτρα για τον κλάδο

Και ενώ πέρυσι τον Απρίλιο η οικονομική στήριξη ήταν της τάξης των 15 εκατ. ευρώ, φέτος τον Ιανουάριο δεν υπήρξε καμία βοήθεια στον κλάδο από πλευράς πολιτείας, ενώ και η οικονομική στήριξη του Φεβρουαρίου ανέρχεται σε μόλις 12 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι η μέση μηνιαία τιμή στο καύσιμο των συμβατικών πλοίων ξεκίνησε από τα 544 ευρώ ο τόνος, όπως ενημερώθηκε επισήμως το υπουργείο Ναυτιλίας και στη συνέχεια η πτώση της τιμής ήταν εντυπωσιακή λόγω και της κατάρρευσης της διεθνούς αγοράς πετρελαίου. Έτσι τον Φεβρουάριο του 2020 η μέση μηνιαία τιμή για το IFO 0,5% ήταν στα 483 ευρώ, τον Μάρτιο στα 338 ευρώ και τον Απρίλιο στα 232 ευρώ ο τόνος. Στη συνέχεια καταγράφηκε μια σταδιακή άνοδο μέχρι τα 345 ευρώ για να μειωθεί και πάλι τους επόμενους μήνες μέχρι και τα 303 ευρώ. Ωστόσο, από τον Οκτώβριο και καθώς η αγορά του πετρελαίου διεθνώς ενισχυόταν, η μέση μηνιαία τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου ακολουθεί ανοδική ρότα για να φτάσει τον Δεκέμβριο τα 368 ευρώ ο τόνος και τον Ιανουάριο να ξεπεράσει τα 390 ευρώ ο τόνος. Η ανοδική κίνηση συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο.

Ανάλογη είναι η εικόνα των τιμών και στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα.

Την ίδια περίοδο τα έσοδα του κλάδου μειώθηκαν δραματικά λόγω της πτώση της κίνησης που «επέβαλε» η πανδημία, με αποτέλεσμα στη χρήση του 2020 η επιβατική κίνηση στις γραμμές εσωτερικού να μειωθεί σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ κατά 55% σε σχέση με το 2019, ενώ στα οχήματα (Ι.Χ. και φορτηγά) η μείωση ήταν 36%. Επίσης στην αγορά της Αδριατικής η επιβατική κίνηση ήταν χαμηλότερη κατά 69%.

Η απώλεια εσόδων ξεπέρασε τα 300 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα ζημιογόνα αποτελέσματα στο σύνολο του κλάδου ξεπέρασαν τα 120 εκατ. ευρώ

Το 25% των δαπανών

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το ΙΟΒΕ το κόστος καυσίμων αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 25% των λειτουργικών δαπανών των εταιρειών του κλάδου.

Οι ακτοπλόοι εν όψει της αρνητικής εξέλιξης του κόστους καυσίμων και του γεγονότος ότι ο κλάδος εισέρχεται στη νέα σεζόν με αυξημένες ζημίες που κατέγραψε το 2020, θα ήθελαν μία πιο ισχυρή οικονομική στήριξη από την πολιτεία για όσο διάστημα η πανδημία Covid-19 επηρεάζει τόσο τη διεθνή όσο και την εσωτερική τουριστική κίνηση.

Επίσης, θέτουν και μια σειρά άλλων αιτημάτων όπως τη μείωση του ΦΠΑ σε επιβάτες και οχήματα κ.λπ.   

Πηγή: Naftemporiki.Gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ